Een kerstpakket: vooral psychologisch een waardevol cadeau
Dat een werkgever aan het einde van het kalenderjaar een kerstpakket geeft aan elk van zijn of haar werknemers, dat is een verschijnsel dat je haast traditie kunt noemen. Als je er eens bij stilstaat, dan kun je concluderen dat dit eigenlijk helemaal niet nodig hoeft te zijn. Je personeel ontvangt immers salaris voor gedane arbeid, eventueel nog aangevuld met reiskostenvergoeding, vakantiegeld en/of een pensioenregelen. Tel daar fijne werkomstandigheden bij op, dan heb je het als werkgever goed voor elkaar. Toch heeft een kerstpakket wel degelijk meerwaarde. Krijg je als medewerker een kerstpakket van je baas, dan is dat toch een mooie blijk van waardering voor je inzet in het afgelopen jaar. Die waardering is vaak eigenlijk nog belangrijker dan dat wat daadwerkelijk in het pakket zit. Maar even goed kun je natuurlijk proberen een pakket te geven waar de ontvanger echt iets aan heeft.
Zorg voor passende inhoud
Een kerstpakket geven werkt tegenwoordig anders dan in vroegere jaren. Waar je ooit simpelweg een pakket bestelde en het daarmee deed, daar heb je nu een veelvoud aan thema’s. Dit geeft natuurlijk extra mogelijkheden! Weet je bijvoorbeeld toevallig dat veel van je medewerkers wel houden van een drankje op z’n tijd? Dan zou je kunnen gaan voor een drankpakket. Neem je deze af bij een complete aanbieder, dan kun je deze zelf vullen met whiskey, likeuren, wijnen, bieren en nog veel meer. Precies dat waarvan jij denkt dat je medewerkers er (natuurlijk gematigd) van zullen smullen.